Traktori na leru zbog novih tablica?

Foto: Pixabay

Izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja za traktore i traktorske prikolice znatno pooštren tehnički pregled od kojeg, zbog starosti vozila, veliki broj poljoprivrednika zazire

Početkom aprila stupa na snagu izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja donetog prošle godine, koja se odnosi na zamenu starih registarskih tablica na traktorima, traktorskim prikolicama, priključnim i radnim mašinama koje podležu registraciji. U izmenama zakona donete su brojne novine koje su propisane novim pravilnikom o tehničkom pregledu vozila, kao i kaznenim odredbama za vozače. Poljoprivrednici, čiji prosek starosti traktora iznosi bezmalo 30 godina, praktično su imali godinu dana da se informišu koje sve tehničke zahteve je trebalo da ispune kako bi mogli da registruju traktore kao i priključna vozila i koju opremu je neophodno da imaju na svojim vozilima. Mnogi od njih to još uvek nisu uradili, a stručnjaci, zbog starosti mašina, smatraju da je rok za zamenu tablica po novim propisima prekratak i da bi ga trebalo produžiti.

-Usled učestalih saobraćajnih nezgoda vozača kao i evidentnoj starosti traktora zakonodavac je, donošenjem izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja, opravdano pooštrio proceduru njihovog tehničkog pregleda, a isto tako i ispunjavanja zahteva za registraciju. Odnosi se to kako na traktore tako i na prikolice, kao i na sve ostale priključne radne mašine. Nevolja je što većina poljoprivrednika, zbog niza objektivnih i subjektivnih razloga, još uvek ne može da adekvatno odgovori na propisane zakonske norme, kaže za AgroFin dr Marko Kostić sa Departmana za poljoprivrednu tehniku Poljoprivrednog fakulteta u Novom Sadu.

Po slovu novog pravilnika, da bi vlasnici traktora uspešno obavili tehnički pregled, moraju da ispune određene zahteve. U prvom redu odnosi se to na ispravnost kočionog sistema i sva četiri pneumatika. Neophodno je i da na vozilima imaju odgovarajuću svetlosno-signalnu opremu, a to znači oborena poziciona i stop svetla, katadioptere, ispravne pokazivače pravca kao i svetlo kojim se označava zadnja registarska tablica. Traktor takođe mora biti označen tablom ili trouglom za spora vozila i mora imati žuto rotaciono svetlo i opremu za protivpožarnu zaštitu.

-Da bi svetlosna signalizacija prošla tehnički pregled sve oznake trebalo bi da budu homologovane i zadovolje propisane tehničke standarde, kaže za naš portal Veljko Vidaković, direktor servisa RTI, novosadskog uvoznika i servisera traktora. On dodaje da pravilnik propisuje da svi traktori koji dolaze na tehnički pregled moraju biti fotografisani i vizuelno pregledani na odgovarajućem poligonu.

Novina u pravilniku je da traktori obavezno treba da imaju ugrađen bezbednosni ram i kabinu, a ova odredba primenjuje se već od 1. januara ove godine. Ova novina se, za sada, ne odnosi na traktore proizvedene u periodu od 1. januara 1983. do 3. maja 2013, pa je rok za njihovu ugradnju pomeren do 2022. godine.

Za veliki broj poljoprivrednika problem predstavlja i registracija traktorskih prikolica koje takođe moraju da prođu tehnički pregled. To dosad u MUP-u nije rađeno jer su se za njih izdavale samo registracione nalepnice.

-Oko prikolica još uvek postoje zakonske nejasnoće i neusklađenosti regulativa, posebno u delu koji se odnosi na funkcionisanje svetlosne signalizacije, kaže dr Kostić i ističe da ovlašćeni servisi različito tumače propise oko registracije traktorskih prikolica, što treba da se uskladi.