Srpsko voćarstvo nalazi se na prekretnici prilagođavanja novim tržišnim uslovima, žestokoj konkurenciji i klimatskim izazovi. O tome može li Srbija da ponovi uspeh proizvođača jabuka i kod drugog voća, najviše šljive, i kako održati izvoz malina, portal 24 sedam je tražio odgovor od stručnjaka iz Privredne komore Srbije.
„Primer jabuke pokazuje da možemo mnogo, kada ispravno radimo. S izvozom jabuke smo preživeli, iako smo u jednom trenutku bilo potpuno okrenuti ruskom tržištu, a u drugom gotovo ostali bez njega. Ali naši najveći proizvođači su već 2014. i 2015. godine prepoznali trend i isplanirali ozbiljne promene u pristupu izvozu jabuke. To se pre svega ogledalo ne samo u traženju drugih tržišta, nego i razmišljanju kako će proizvodnja izgledati, prilagoditi drugim tržištima. To uvek kažemo i manjim proizvođačima, i u drugim sektorima – ne gledajte samo trenutnu cenu, već planirajte na duže staze, razmišljajte, bavite se istraživanjima tržišta“, rekao je Veljko Jovanović, savetnik predsednika Privredne komore Srbije, koji je na Međunarodnom sajmu AgroBelgrade držao predavanje o stanju na globalnom i evropskom tržištu voća i povrća.
U sezoni 2023-24, Srbija je od 107 miliona evra vrednog izvoza jabuka, 35 miliona dobila sa ruskog tržišta, 33 sa bliskoistočnog, 12 iz Velike Britanije, osam sa tržišta okolnih zemalja, a sedam miliona sa novootvorenog tržišta Indije i Dalekog istoka.
B. K.