Udruženja „Pijace Srbije”: Pijace za deceniju izgubile 12 odsto tržišta

Podaci Republičkog zavoda za statistiku navode da je ukupna vrednost prometa poljoprivrednih proizvoda na pijacama u Srbiji u prvih devet meseci ove godine bila oko 39,3 milijarde dinara.

Savo Duvnjak, izvršni direktor poslovnog udruženja „Pijace Srbije“ kaže da  u odnosu na isti period lane, izražen u tekućim cenama, promet poljoprivrednih proizvoda na pijacama veći je za 10,9 odsto.

Međutim, od svega što na tržište stigne sa njiva, iz bašti, reka, jezera i šuma, na pijacama  proda se petina, bar je tako bilo za prvih devet meseci. Međutim, Duvnjak kaže da iako se ovde govori o značajnoj količini prehrambene robe koja na pijacama nalazi direktan put do kupca, pijace ipak postepeno gube svoju klijentelu. Konkurencija zelenim pijacama su i tržni centri, u kojima se postavljaju pijačni rafovi. Ali isto tako i promene u navikama kupaca i manja zainteresovanost poljoprivrednih proizvođača i zanatlija, doveli su do toga da su u poslednjih deset godina pijace izgubile oko 12 odsto tržišnog udela.

Duvnjak ističe da je magnet koji još uvek privlače kupce na pijacu jeste mogućnost kupovine autentičnog, svežeg domaćeg proizvoda. Ovo su mesta gde se sa velikom pouzdanošću mogu naći namirnice i roba iz zanatske proizvodnje, sa malih gazdinstava.

„Analize stanja na pijacama pokazuju da značajan broj proizvođača kvalitetne domaće hrane ne može više da odgovori na zahteve kupaca. Mnogi ne žele da povećavaju proizvodnju i da se prilagođavaju novim zahtevima“, rekao je Duvnjak za Politiku.

B. K.