Uredba o pravu prvenstva zakupa poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini

Foto: Pixabay

Prihvatljivom investicijom smatra se investicija u novu opremu i objekte

Vlada Srbije donela je Uredbu o uslovima, načinu i postupku za ostvarivanje prava prvenstva zakupa, kriterijumima za utvrđivanje visine zakupnine za pravo prvenstva zakupa, kao i dokumentaciji koja se dostavlja uz zahtev za ostvarivanje prava prvenstva zakupa.

Prema ovoj uredbi, pravo prvenstva zakupa poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini na period do 30 godina ima pravno lice koje:

  1. je upisano u Registar poljoprivrednih gazdinstava i nalazi se u aktivnom statusu;
  2. dostavi investicioni plan, koji se odnosi na investiciono ulaganje u sektor poljoprivrede, odnosno u sektor poljoprivredno-prerađivačke industrije radi započinjanja obavljanja nove poslovne delatnosti, proširenja postojeće delatnosti, diversifikacije postojećeg proizvodnog programa u nove proizvode, koji nisu bili sadržani u postojećem proizvodnom programu ili bitne promene u celokupnom proizvodnom procesu postojeće delatnosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju ulaganja.

Pravo prvenstva zakupa može da ostvari više pravnih lica na teritoriji jedne lokalne samouprave, a koja nisu u svojstvu povezanih lica, s tim što ukupna površina ostvarena po ovom osnovu ne može da bude veća od 30% od ukupne površine poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini predviđene za davanje u zakup u jedinici lokalne samouprave, u trenutku davanja saglasnosti od strane komisije koja odlučuje o pravu prvenstva zakupa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište.

Pravno lice može ostvariti pravo prvenstva zakupa na području više jedinica lokalnih samouprava, ako je to neophodno za realizaciju investicionog plana.

Komisiju rešenjem obrazuje ministar nadležan za poslove poljoprivrede i obavezno je čine ministar nadležan za poslove poljoprivrede, ministar nadležan za poslove finansija i ministar nadležan za poslove privrede, kao i najmanje još dva člana koje imenuje ministar nadležan za poslove poljoprivrede. Ministar nadležan za poslove poljoprivrede može odrediti i dva člana za postupanje po konkretnom zahtevu, koji mogu biti predstavnici jedinice lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi zemljište obuhvaćeno zahtevom ili predstavnici autonomne pokrajine.

Komisija preko ministarstva raspisuje javni poziv kojim obaveštava zainteresovana lica o uslovima za ostvarivanje prava prvenstva zakupa, koji se objavljuje na internet strani ministarstva. Javnim pozivom između ostalog određuje se rok od 30 dana za dostavljanje zahteva, na obrascu koji se objavljuje na internet strani ministarstva.

Pravno lice uz zahtev podnosi i investicioni plan.

Opšta merila za ocenu investicionog plana za ulaganja u sektor poljoprivredno-prerađivačke industrije su da se radi o ulaganju u nova osnovna sredstva (objekte i opremu), a koja se ne odnose na isključivu ratarsku proizvodnju, u iznosu od najmanje tri hiljade evra po hektaru, od čega minimum ulaganja u prerađivačke kapacitete iznosi 500 evra po hektaru, odnosno najmanje 500.000 evra ukupne investicije, u periodu do tri godine od dana početka ulaganja u skladu sa dinamikom predviđenom ugovorom, s tim što se u prvoj godini mora realizovati najmanje 30% investicije, osim u jedinicama lokalnih samouprava koje imaju manje od 1.000 hektara poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini, u kojima ukupni iznos investicije može biti manji od 500.000 evra.

Posebna merila za ocenu investicionog plana su:

  1. reference podnosioca zahteva, odnosno njemu povezanih lica ukoliko su navedena u investicionom planu (prepoznatljivost na tržištu, reference klijenata, dosadašnja iskustva i uspešnost u realizaciji investicionih projekata i sl);
  2. vrsta i iznos investicije ukupno, odnosno po hektaru, pri čemu je minimalan iznos prihvatljivih investicionih ulaganja po hektaru za investicije za koje je predviđen zakup poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini u površini koja se odnosi na celokupnu površinu:
    – do 200 hektara 3.000 evra,
    – više od 200 do 400 hektara 4.000 evra,
    – više od 400 do 600 hektara 5.000 evra,
    – više od 600 do 800 hektara 6.000 evra,
    – više od 800 do 1.500 hektara 7.000 evra,
    – više od 1.500 hektara 8.000 evra;
  3. predviđeni broj novozaposlenih radnika na neodređeno vreme;
  4. doprinos investicije poboljšanju konkurentnosti domaće poljoprivredne proizvodnje, odnosno poljoprivredno-prerađivačke industrije;
  5. udeo domaćih dobavljača u realizaciji investicije i doprinos investicije poboljšanju poslovanja ostalih domaćih privrednih društava, preduzetnika i drugih pravnih lica, odnosno poljoprivrednih proizvođača;
  6. prihvatljivost investicije sa aspekta zaštite životne sredine;
  7. da se investicija ne odnosi isključivo na ulaganje u izgradnju sistema za navodnjavanje i odvodnjavanje, sadnju vinograda i voćnjaka, izgradnju ribnjaka, kao i proizvodnju ratarskih useva ako će biti predmet prometa na slobodnom tržištu, osim ukoliko će isti biti upotrebljeni za ishranu grla stoke kada se radi o ulaganjima u sektor poljoprivrede u smislu ove uredbe, odnosno ulaganja u oblasti unapređenja genetskog potencijala u stočarstvu;
  8. povećanje obima izvoza;
  9. uticaj na spoljnotrgovinsku razmenu;
  10. doprinos razvoju jedinice lokalne samouprave, u koju se investicija realizuje i gde se zemljište zakupljuje;
  11. mesto registracije podnosica zahteva (sedište) u toku važenja ugovora o zakupu poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini u odnosu na jedinicu lokalne samouprave u kojoj se nalazi poljoprivredno zemljište koje je predmet izadavanja po pravu prvenstva zakupa;
  12. udeo domaćih dobavljača u poslovanju, podnosioca zahteva koji se odnosi na poslovanje proisteklo iz realizacije investicije na osnovu koje je zaključen ugovor o zakupu poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini;
  13. ekonomske koristi za Republiku Srbiju u smislu neto efekta javnih prihoda i državnih davanja svih oblika na svim nivoima. Neto efekti ekonomskih koristi u smislu ove uredbe moraju imati pozitivan efekat u korist Republike Srbije, pri čemu se prilikom utvrđivanja ekonomskih koristi ne ubraja iznos zakupnine od poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini.

Prihvatljivom investicijom smatra se investicija u novu opremu i objekte, koja se realizuje nakon zaključenja ugovora o zakupu poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini po osnovu prava prvenstva.

Ulazak u posed zakupca po pravu prvenstva zakupa može biti sukcesivan, a najkasnije u roku od pet agroekonomskih godina od dana donošenja odluke o pravu prvenstva zakupa. Agroekonomska godina počinje 1. novembra tekuće godine i završava se 31. oktobra naredne godine.


Kompletan tekst uredbe možete da preuzmete u prilogu:

 Uredba o uslovima, načinu i postupku za ostvarivanje prava prvenstva zakupa, kriterijumima za utvrđivanje visine zakupnine za pravo prvenstva zakupa, kao i dokumentaciji koja se dostavlja uz zahtev za ostvarivanje prava prvenstva zakupa